Tips på billig mat i Oslo

Dom flesta som kommer från sverige hit till Oslo, har som anledning att jobba och tjäna mycket pengar, leva snålt och sedan spara vartända öre som går att spara. Jag och Tove har inte varit så bra på det dom senaste veckorna hehe, men nu är det dags att börja om ;). Tänkte tipsa er som redan är i Oslo, eller kanske vill flytta hit, och vill spara pengar. Såhär är en vanlig dag för mig inom matfronten:
 
Frukost: Havregrynsgröt med kanel, utan mjölk. Trodde faktiskt knappt att det gick äta gröt utan mjölk, men Tove gör alltid det och eftersom mjölk är svindyrt här så har jag faktiskt också lärt mig att göra det hehe. (givetvis är både havren och kanelen från sverige;))
 
Lunch: nuldar. 5 paket från Kiwi här kostar 9 spänn. Alltså 1,80kr per portion. Vill man kan man ju tillsätta majs som kostar 4kr/paketet och räcker ca 3 gånger.
 
Mellanmål: Knäckebröd med ägg. Ett paket med 520g knäcke (husman) kostar 9kr på Kiwi, och det är hur mycket knäckebröd som helst i! Äggen kostar 30kr för 18st.
 
Kvällsmat: Köttfärssås och pasta. Köper man 400g köttfärs av svin kostar det 18kr på Kiwi. Pastan har man med sig hemifrån sverige. Häller man dessutom i lite krossade tomater, creme fraiche, paprika, svampt, majs osv som jag gjorde sist, så räcker det faktiskt till 5-6 portioner. Alltså inte många kronor för en portion!
 
Är man trött på köttfärs kan man även köpa fiskpinnar, ett paket med 30st kostar bara 15kr!
 
Saker jag tipsar att man tar med sig hemifrån Sverige i matväg: Pasta, ris, havregryn, mjöl, alla möjliga bakvaror (ibland blir man väääldigt sugen på choklad haha), pulvermos, kräm, kryddor (är ganska dyrt här), ravioli, chili con carne och andra liknande maträtter på burk, krossade tomater/tomatsås, ketchup, kaffepulver om man dricker det.
 
Som ni kanske märker är Kiwi verkligen vår favoritaffär ;). Anledningen till det är att dom har hyfsat stort utbud (finns typ inga stora matbutiker här inne i Oslo utan då får man åka en bit bort, så för att vara en sån liten butik finns det ganska mycket), dessutom har dom ett eget märke som heter "first price" och har oftast helt SJUKT billiga varor, har bra öppettider (förutom söndagar!!!), och det ligger inte många minuter från där vi bor! Är ni nya i Oslo, eller ännu inte besökt ett Kiwi, rekomenderar jag det starkt :).
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0