Utrustning

Ursäkta dålig kvalitét. Tagen med mobilen..
 

Tänkte berätta lite om vad jag använder mig av när jag fotograferar. Min gamla Nikon D40 börjar bli väldigt gammal nu och var min systers från början, men jag tycker fortfarande att den fungerar kanonbra! Den har väl inte alla funktioner i världen, men det är ju ändå objektiven som gör det mesta.
 
Objektiv:
- Det "vanliga" objektiv som följer med kameran när man köper den. Detta använder jag i princip aldrig då det har börjat lägga av mer och mer, samt att det inte blir jättebra kvalitét på bilderna av det heller, men det fungerade bra fram till att jag ville uppgradera mig lite.
 
- Zoomobjektiv, 55-200. Bland det simplaste zoomobjektviet man kan ha och jag vill väldigt gärna uppgradera mig till ett som kan zooma upp till 400mm, men det får jag spara lite till. Detta duger gott och väl så länge!
 
- Macroobjektiv, 40mm, f/2,8. Utmärkt macroobjektiv som jag köpte i julas för julklappspengarna. Närgränsen är 0,163m men jag hade önskat att man hade kunnat gå liiite närmre. Men som sagt, ett väldigt bra objektiv för macrobilder! Detta är det objektiv jag använder mest, då det fungerar utmärkt att ha som "vanligt" objektiv. Alltså om du till exempel bara vill fota vilt i naturen till exempel är detta perfekt för det, enligt mig.
 
- Porträttobjektiv, 85mm, f/1,8. Mitt nyaste objektiv, som jag har ganska svårt för att bli kompis med. Ibland fungerar det skitbra, men ibland är det verkligen knepigt att använda! Fokus är skitsvårt att ställa in, och när du väl ställt in perfekt fokus så förstörs det HELT om du bara råkar flytta dig en mm typ. Men när fokus väl är som du vill ha det, då blir det riktigt bra bilder! Men det är synd att det är många bilder som går till spillo när man fotar eftersom fokus ser bra ut när du fotar men i datorn blir det jättedåligt. Övning ger färdighet, antar jag!
 
Övrigt:
- Motljusskydd till alla objektiv förutom det som följde med kameran.
- Ett vanligt trebensstativ som jag fick av Rasmus snälla föräldrar i vintras!
- Reflexskärm 2 i 1, ena sidan är i silver och den andra i guld.
- IR-Fjärr.
- Två kameraväskor. En lite större som kameran + ett objektiv får plats i, och en som bara kameran får plats i. Även när det gäller väskor tänkte jag uppgradera mig lite sedan när jag har lite mer pengar.
 
Vill ha i framtiden:
- Större kameraväska som kan innehålla minst 3 objektiv, kameran, stativet och en batterificka.
- Zoomobjektiv som kan zooma minst 400mm.
- Enbensstativ.
- En ny kamera, Nikon D3200.
- Lite olika filter, till exempel stjärnfilter.
- Batterigrepp.
- Grejer till en egen studio.
 
Som ni märker kommer det ta ett bra tag innan allt detta är mitt, och jag kommer förmodligen komma på väldigt många fler saker också. Men det är en framtidsplan, och tillslut kommer jag förmodligen ha mycket av detta också. Att ha en egen studio skulle verkligen vara skitkul! Dock är ju alla saker som behövs väldigt dyra, men jag ska spara! :) Vissa av sakerna är ju inte heller så dyra, bland annat batterigreppet och fliter, så det kan jag ju inom snar framtid köpa :).
 


Kommentarer
Postat av: Jessica Fotar

Sv; Haha jaa :)

2012-08-07 @ 15:02:37
URL: http://www.jessicafotar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0